Itt a nyár és mindenki törekszik valamilyen szinten arra, hogy barnuljon kicsit a szezonra. Senki sem akar egy fehér, szárazföldi jelzőbólya lenni a strandon. Valakinek csak szolira van ideje, valakinek megadatik a kert/terasz, valaki egyszerűen foltosra keni magát a barnító krémekkel. Eltérő módszerek, közös cél.
Különböző kultúrák, különböző szokásokat és különböző vágyakat /célokat eredményezhetnek. E cikk esetében az esztétikum és az ettől függő társadalmi megbecsülés kerül a centrumba.
Évekkel ezelőtt már hallottunk olyat, hogy a Távol-Keleten a magasság dívik, tehát aki magasabb az jobb az átlaghoz képest, a magasság a szépség maga, és még munkát is könnyebben kap, mivel preferált. Ennek érdekében az elismerésre és jó munkára vágyó humánok eltörették a lábszárcsontjukat és implantátumokkal felcsalták magukat 5-10 centivel magasabbra! Elképesztő? Igen, de létező is egyben.
Indiában nem a magasság számít, hanem a bőrszín, pontosítva a bőrtónus. Gyakorlatilag előnyt élveznek a társadalom azon tagjai, akik világosabb tónusú bőrrel rendelkeznek, mint „hagyományos” társaik!
Ezt a lehetőséget először az indiai gyártók ismerték fel, azután pedig nem sokkal már a multik is beszálltak a piaci résnek mondható új igények kiszolgálásába.
2005-ben először az Emani nevezetű helyi cég dobott piacra világosító krémet (!!), azután jött sorba a Nivea, a Garnier és a L'Oreal is. Szépen, lassan létrejött egy „fehérítő iparág”.
Az iparág létrejöttének egyik alapját is képezhette az a felmérés, aminek a keretében a 12 000 megkérdezett ember többsége tartotta kívánatosabb partnernek a világosabb bőrrel rendelkező egyedeket a sötétebb hámréteggel rendelkező társaiknál. Félelmetes, de igaz. ( Speciel, ha belegondolok abba, hogy egy napbarnított test esztétikai szempontból kívánatosabb, mint egy „hullafehér”, akkor alapjaiban felfedezhetünk egyezéseket más kultúrákkal.)
A következőkben látható a Hindustan Lever Ltd. Fair And Lovely (Világos és csinos) nevezetű termékének kampányát, amelyet azonnal be is tiltottak a női jogok megsértése miatt. Az indoklás az volt, hogy a szépséget a fehérség függvényébe helyezi.
A bannolt kampány ellenére a bőrfehérítő / világosító iparág azóta is virágzik…