Napjainkra elértük azt az evolúciós csúcsot, hogy a halandó kezére csapnak bizonyos esetekben, amikor egy hosszú nap után éppen rávetné magát a vacsorájára. Ennek, a soft családon belüli erőszaknak a kirobbantó oka pedig nem más, mint a közösségi média.
Hol vannak már azok az idők, amikor egy tisztes polgári család közösen asztalhoz ült, és pont a déli harangszónál elmerült a kanál a gőzölgő tyúkhúsleves hullámaiban? Egyszerű a megoldás, a nagyszüleink emlékezetében...
Míg a digitális korszak csúcsát megelőzően azért kellett várni az étkezéssel, mert túl forró volt az étel, addig napjainkra ezt felváltotta az exponálási, szövegezési, filterezési és publikálási idő. Az emésztésre szánt energia feleződik a like/szív csekkolásával.
Az IKEA legújabb fricska klippje visszaröpít minket a 18. századba. Egy arisztokrata család éppen hozzákezdene a lakomához, de a családfő nem adja meg a rajtjelzést, ehelyett betoppan az udvari festő, aki a korbéli “Instasnak” felel meg. A gyomrok korognak, a nyál gyűlik, az ecset karcolja a vonalakat a csendéleten. A kép elkészültével már rámarnának a finom falatokra, ám ekkor a berohanó szolgák elragadják a remekművet és a család ismét….
Az social media alaposan rápakolt az emberiségre, hiszen alapjaiban változtatta meg az életritmust, szokásokat, hétköznapokat. A klipp célja, hogy felhívja a figyelmet, hogy az emberek elfelejtettek étkezni, főleg együttesen. Ezt a kultúrális szeletet a képmegosztó felületek harapták meg. Ezt már az unalomig puffogtatták, de ez a szerény és szarkasztikus 95mp talán azért elgondolkodtat néhány fotózós falatozót.
A reklámot a stockholmi Acne ügynökség készítette. Érdekesség, hogy a klipp a magyar Filmteam közreműködésével forgott, magyarországi helyszíneken. A családfőn kívül, akit egy brit színész játszott, az összes többi szereplő magyar volt.
Fodor Tamás Founder, Off-beat blog, Közösségi média szakértő 6+ éve foglalkozik közösségi médiával, a „digitális Darwinizmus Y generációs és a gyakorlati szociálpszichológia híve”. Az Off-beat! blog alapítója, amely lázadó, szokatlan, innovatív és a konvenciókkal szembe menő marketingkommunikációs megoldásokkal foglalkozik. Több ismert és nemzetközi márka közösségi média kommunikációjáért felel. Publikációi során a tartalommarketingre úgy tekint, mint a modern udvarlásra egy digitális korban. |