A kirakat az első olyan fizikai momentum egy üzlet életében, amivel a vásárló először találkozik az üzlet részeként és rögtön véleményt is formál. Ez az első benyomás lehet nyilván jó és impulzív vásárlást generáló, illetve lehet taszító és a vásárlókat messzire elüldöző is.
Gondoljunk bele a saját példáinkba! Hányszor mentél el egy üzlet előtt, ami kb. raktárnak használta a kirakatot, azon kívül, hogy a mocsok tartotta benne az üveget? Hány olyan példa jut hirtelen eszedbe, amikor egy ízléses, adott arculathoz illeszkedő, esztétikus, adott esetben extravagáns megoldással találkoztál? Nekem nagyon kevés.
Az ügyesebb tulajdonosok és a márkák nagyobb része is tisztában van az első benyomás fontosságával. Persze, sok múlik a pénzen, és általában ez az ellenérv egy-két vállalkozó szájából, de kérdem én, hogy mit szeretnének? A vevők rohamozzák meg a boltot egyenesen az utcáról, csukják be a szemüket és ne törődjenek a ronda első vizuális „élménnyel”? Ez olyan, mint randi(k) nélkül ágyba vinni egy nőt, elég nehéz és keveseknek sikerül…
Pozitív példaként egy világhíres londoni áruházat hoznék fel, aminek a neve Harrods. Az áruház karácsonyi kirakatai konkrétan egyedülállóak a világon, ebből kifolyólag pedig minden évben látványosságot jelentenek a helyieknek és a turistáknak is egyaránt. Bizonyítva, hogy nem csak hype-ról van szó, a legnagyobb divattervezők, külön erre az alkalomra terveznek ruhakölteményeket a megadott tematikában!
Roberto Cavalli öltözteti fel a Disney lányát a Harrods idei karácsonyi kirakatában. Mindegyik hölgynek más-más divattervező álmodja meg a ruhát
A jövő kirakatai természetesen már nem mellőzhetik a digitális megoldásokat, ezért a márkák is szépen lassan elkezdik ezeket a hibrides verziókat megvalósítani. Példaként az Adidas-t hoznám fel, friss aktivitásukkal, amely egy interaktív kirakat, amelyen egyből vásárolhatsz is egy virtuális szatyorba, azon kívül, hogy játszol egy manöken testével!
Az interaktív kirakat egyik kulcspontja természetesen a mobilkód, amelyet beszkennelve átveszed az irányítást a manöken felett, és úgy mozgatod a testrészeit, ahogy kedved tartja. Az általad kiválasztott Adidas cuccokat ráadhatod és onnantól csak Neked pózol! A plusz jóság az egészben, hogy nem traktálnak alkalmazás telepítésével, hanem a QR kód egyszerűen „beléptetésre” szolgál.
Természetesen a social vonal is jelen van, így a közösségi megosztás lehetősége is adva van a kirakat repertoárjában.
Működik!
( Azért nekem az egyik kedvencem még mindig az, amikor baktériumot tenyésztettek egy kirakatban....)