Beugrik az az élethelyzet, amikor leadod a rendelést az étteremben és a végtelenségnek tűnő percek alatt sem jön a rendelt ételed? A beszélgetés részt átveszi a „mikor hozzák már” érzet, aminek az aláfestő hangja a gyomrod korgása? Mi lenne, ha ezek helyett apró élményt adnának a helyek?
Ezzel az „aprósággal” egy jó ideig kitart a hype hulláma annak a helynek, amelyik foglalkozik a részletekkel.
Miért annál is fontosabb egy ilyen mini élmény biztosítása a vendégnek? Azért, mert szórakoztat és jellegzetessé teszi a helyet. Ad valami pluszt, élményt, emléket, összegezve egy jó érzetet.
A vendéglátás marketing szempontból (is) igazi farkasok földje. Vajon hogyan működik (itthon) ez a speciális terület? A „trendyk” követik a trendeket, vagy a trendek követik a „trendyket”? Sok esetben szimpla adaptálás folyik itthon is a helyeket tekintve.
A tulajok az online monitorozáson kívül tesznek pár üzleti utat is - szerényebben - Európa nagyvárosaiba, merészebben pedig egészen az amerikai bisztrók és klubbok világába. Megnézik az enteriőrt, a divatot, a trendy ételeket és italokat, majd szépen adaptálják és máris nyílik az új belvárosi hely (tisztelet a kivételnek)
Hol fejeződik be a marketing? Talán a hely küszöbénél, mivel onnantól a front személyzet és a szolgáltatások/termékek már megoldják a többit? Egyáltalán nem, mivel az élet ott tart, de az élmény az ami elkötelezi a fogyasztót. Sok helyen lehet jót enni, de ugyan ilyen sok helyen lehet nem resti szintű élménybe is része a kedves vendégnek?
Ha egyszer valamit jól kitalálnak, akkor az előbb avul el, mint a friss hal hús fagyasztó nélkül. Budapesten alapvető stratégia bizonyos szektorokban, hogy a helyeket 3-5 év után „rebrandingelik”. Ebben a vonatkozásban jön az új név, arculat és az ingóságok cseréje. Ha ez mind megvan, akkor jöhet a reopening. Mi a titka, hogy egy hely ne avuljon el? A folyamatos fejlesztés és a fenti látható apróbb szórakoztató gesztusok folyamatosan behúzása a napi szintű vendéglátásba. Fine dining, street food, kézműves mindenség, stb. Ezek baromi hangzatosak, de mindenki ezt csinálja, akkor hogyan tudná magát egy hely differenciálni? Az olyan dolgokkal, amit egyedi és az nem a borítás vagy a raklap padok lesznek feltétlen.
Egyedi például, ha egy helyen minden asztalhoz tartozik egy régi, tárcsázós telefon, ahonnan le tudnak csörögni a pulthoz szeszért.
Ez egyedi, a fenti projekció egyedi.
Tudsz még ilyen egyedi helyeket?
Fodor Tamás
Founder, Off-beat blog, ArvaliCom - közösségi média szakértő 6+ éve foglalkozik közösségi médiával, a „digitális Darwinizmus Y generációs és a gyakorlati szociálpszichológia híve”. Az Off-beat! blog alapítója, amely lázadó, szokatlan, innovatív és a konvenciókkal szembe menő marketingkommunikációs megoldásokkal foglalkozik. Több ismert és nemzetközi márka közösségi média kommunikációjáért felel. Publikációi során a tartalommarketingre úgy tekint, mint a modern udvarlásra egy digitális korban. |